Hanna och Emmas resa.

Två tjejer som tar chansen att åka till New Zeeland för att resa, jobba och uppleva.

Borta bra men hemma bäst Hannas avslutning på resan

Publicerad 2013-01-30 00:19:56 i Allmänt,

Får ursäkta för att vi inte har uppdaterat något sedan vi kom hem. MEN vi har som sagt haft fullt upp med annat.
flygresan hem från Australien gick bra men det är väldigt långt så man blir en aningen rastlös.. Varken Emma eller jag sov speciellt mycket på flyget och det tror jag att vi kan vara ganska så glada över med tanke på att vi har kunnat ställa om oss väldigt bra nu när vi har kommit hem. Visst jag har somnat som en gris vid 11-tiden på kvällen och vaknat tidigt men mig gör det inget, det är bara skönt.

När vi landade i Stockholm så trodde jag att jag skulle pirra sönder. Man visste att man var såååå nära familjen då. Och först fick vi visa passet när vi klev av... Och bara stå i kö till det så blir man ju tokigt. Sen fick vi vänta på våra väskor. Först kom emmas och sen kom min, men dom minuterna som vi fick vänta på väskorna kändes väldigt långa. Man ville bara springa till sina föräldrar. När vi väl började närma oss utgången så får jag syn på min lillebror som inte är så liten längre och sen pappa som satt på huk och höll i Disa. (Vår hund)
och när jag fick syn på dom kunde jag inte hålla mina tårar tillbaka.. Vilken härlig känsla det var att få träffa dom igen efter 4 och en halv månad. Och först fram var lilla Disa som fick säga hej.

I bilen hem så blev det mycket prat om allt möjligt, tror inte det var tyst en sekund.
När vi svängde upp på uppfarten så var det massor med ljus tända i köket samt ljus utanför.. Då tänkte jag, mamma skulle aldrig åka hemifrån utan att släcka alla ljus...?

När jag klev in i huset så var det riktigt konstig känsla, det var mysigt, varmt, luktade julskinka, och ah det var hemma! Och jag visste ju att någon var där inne och när jag kommer in i vardagsrummet sitter min moster och mina kusiner i soffan som överraskning. Då hade dom fixat och donat tills jag skulle komma.
så många gånger som jag legat och tänkt på dom här stunderna och nu har man liksom varit hemma i 2 veckor snart.. Det går fort det kan jag lova.
Nu ska man ge sig ut i arbetslivet igen och så småningom flytta hemifrån också. Men en sak är säker att den här resan är något jag aldrig kommer ångra. Det är nog den bästa erfarenheten man kan få.
och det här är också någonting som jag absolut inte trodde om mig själv också med tanke på att jag är så hemmakär osv. jag har också lärt mig att uppskatta så mycket, det man har här hemma. Man saknar folk så fruktansvärt mycket på en sådan här resa och det är verkligen ett bevis på att man älskar dom man saknar. Man är stolt över dom man lever med hemma. Man växer också otroligt mycket som person, genom att man får ta så mycket ansvar över allting. Man ska boka saker, ringa, åka, göra sig förstådd osv.

Tillbaka till det med uppskatta. Jag känner väldigt mycket med den här resan att jag uppskattar Sverige. Sveriges traditioner med jul, nyår, midsommar osv, ja ni förstår. Vi har liksom 4 olika årstider som andra inte har som vi och det är jag väldigt glad för.

Tack alla som har följt oss på vår resa och velat läsa om allt vi gjort!
En dröm är bara början på en verklighet tänk på det, ingenting är omöjligt det är bara du som kan påverka det!

Pussar och kramar från Hanna :)

Emma kommer säkert också att skriva ett sista inlägg här i bloggen, ska tjata lite på henne!

Svar på din fråga Alexander.

Publicerad 2013-01-11 02:29:33 i Allmänt, fråga,

Hejsan, ska själv åka till NZ och vara där 1 år hade jag tänkt. Hur mycket pengar hade ni med er från början?

- Vi reser med ett företag som heter Work and Travel Company. Och dom Rekomenderade att ha med 25.000:- för att man ska kunna klara sig om man inte hittar något jobb, men man var också tvungen att ha så mycket pengar som ett bevis på att man inte kommer att jobba svart. MEN vi har okså bara varit i NZ 3 månader och 3 veckor.
Och under tiden har vi fått två löner båda två, från våra arbetslpatser som vi hade innan vi åkte. Men sen har vi i början av vår resa jobbat på en farm i ca 2 månader. Så man kan säga att vi hade 25.000:- + två löner var som vi fick under tiden vi var där.

Och det har verklgen gått åt mer pengar än vad vi trodde. För vi har åkt med en buss som kallas Kiwi Experince, varit till Fiji, osv som drar iväg väldigt mycket på pengarna.
Men om du skaffar dig ett jobb som du tjänar dina egna pengar på så funkar det helt klart. Men vi har inte jobbat för att tjäna pengar i NZ utan vi jobbade för mat och boende.
Och bara där så sparade vi in en massor med pengar på att göra så, och hade vi inte jobbat så så hade det gått åt mer pengar ändå.

Sen kan man också jobba för sitt boende, så skulle du jobba för ditt boende på morgonen, vilket man gör ca 2-3 timmar för städning eller liknande. Och att du har ett jobb på eftermiddagen som du tjänar dina pengar till så du kan göra alla roliga saker på sen. Det är ju ett alt för att komma undan så billigt som möjligt.

Mvh Hanna och Emma

10 Januari

Publicerad 2013-01-10 07:13:38 i Allmänt,

Idag fick vi gå upp redan kl 4. Vi ville ha lite god tid på oss.
Resan till flygplatsen gick kanon. Checkade in bagagen och jag gick först. Sen när jag vänder mig om så är Emma borta. Vad i helvete tänkte jag ungefär. Stod och tittade en stund men sen fick jag syn på henne. hon hade int sett att jag gick rakt fram osv. Ah det blev ett gott skratt när vi fick syn på varandra iaf.
Sen skulle vi på igenom säkerhetskontrollen. Och Emmas väska tog dom och kollade igenom som fan och samtidigt som jag väntar på Emma så kommer det fram en snubbe och vill göra någon extra koll på mig.
Men det gick fint.
Sen gick vi för att äta lite. en kl 8:40 gick flyget, kändes som om man knappt han slå ner röva innan man skulle ut igen men det var riktigt skönt. När vi kommer ut från flyget så står Annika där med sina döttrar och väntar på oss.
Sedan åkte vi hem till dom, tog ca 1 timme. Det kommer bli kanon att spendera dom sista dagarna här!

Nu kommer lite bilder från idag.

Packapackapackapacka

Känns skönt att lämna det här ofräscha rummet nu faktikt, haha!

Fixar biljett

Sista gången vi gick såhär som två packåsnor.

Jättepigga även om vi bara sovit ett par timmar.

På väg att checka in väskorna.

Det var den dagen.
Tack för oss!

Puss och kram!

Bilder från Sealife, chinese garden och china town

Publicerad 2013-01-10 06:55:44 i Allmänt,

Emma i Chinese garden, kastar en peng i önskebrunnen

Jag kastar en peng i önskebrunnen

Chinese garden

Emma i chinese garden

Jag vid chinese garden

Vattenfall

Chines hus?

En liten bro

China town, kändes verkligen som att man var i kina när man gick där.

Här var det en gubbe som stod och klippte självporträtt. Men han hade bara ett papper kvar så emma gjorde en...

Vi vet inte om vi kan påstå om det var så jättelikt kanske..

Kina mat.
Först fick vi någon snorigsoppa...
Sedan beställde vi kyckling med nötter, grönsker och ris.

Detta är från Sealife.
Och på bilder ser ni pingviner.

Sealife
En haj

En liten tunnel man gick i.

Hittade både Nemo och Doris men fick ingen bra bild på Nemo tyvär.

Sealife

Kaxig?

Hajen är ju nte så jävla snygg om jag får säga det själv...

1 Januari

Publicerad 2013-01-10 06:09:36 i Allmänt,

Dagen efter nyårsafton åkte vi in till hamnen för att ta ett glas vin vid hamnen. Samt besöka operahuet.

Emma ser något väldigt spännande.

Sydneys hamn

Nej men jag går till operahuset och gör lite armhävningar

Vi utanför operahuset.

Så jävla mysigt här på kvällarna
Harbour Bridge

Lite bilder från nyårsafton

Publicerad 2013-01-10 05:51:29 i Allmänt,

Från färjan då vi åkte till Manly Beach på nyårsafton.

Glassigt värre

Emma på färjan

Jag funderar på något?

Här var vi på väg och skulle få en bra plats så vi kunde se Harbour Bridge men det var så sjukt mycket folk så man kom inte fram...

Men vad gör det vi är lyckliga ändå :D

Och där avslutade vi vår nyårsafton med raketer.
Vi fick också som en liten present kan man säga av våra föräldrar så vi kunde gå ut och äta vilket var guld värt!

Sista natten i Sydney

Publicerad 2013-01-09 12:21:20 i under resan,

Nu ska vi snart sova sista natten i Sydney. Känns verkligen inte som att vi varit här i två veckor.
Har verkligen varit skönare väder idag så hoppas på att kunna somna!

Igår kväll sent så skulle Emma och jag gå ut en sväng så när vi kommer ut så ryker det som faan ur en buske. Så vi går fram och kollar då är det någon som har lagt en kolbit i rabatten som var väldigt nära på att ta eld. Så jag sprang upp och hämtade vattenflaskan så vi kunde släcka det. Annars hade det kunnat gå tokigt. Förstår inte heller hur man kan lägga en glödande kolbit i en buske som är snus torr, när dom till och med varnade igår om att det var sådan brandrisk. Men som tur var så kom Emma och jag i rätt sekund.

Ha en bra dag!
Kram!

40 + värmeslag

Publicerad 2013-01-08 11:24:49 i under resan,

Ursäkta uttrycket men dra åt helvete vad varmt det är idag!
Vi har knappt varit ute idag för det går inte! Var nere till poolen och badade lite men annars har vi inte orkat göra något idag.
Det brinner massor här omkring i delstaten south Wales och det är där vi är såklart. Men som tur är så har vi inte drabbats något utav det. Men vi har hört några brandbilar idag. Läste på internet att det är 20 bränder som dom inte ens har kontroll över. Och såhär har det inte varit sen 2009 en lördag och nu säger dom att det blir en ny "svarta lördagen" med samma problem. Vilket det verkligen har varit idag runt omkring oss. 2009 dog också 173 människor i eldstormar i delstaten Victoria.
I morgon visar dom att det ska bli en behaglig värme förhoppningsvis då blir det sol och bad.
Sen i morgon måste vi packa våra väskor för sen på torsdag drar vi till Melbourne. Och det som lockar mest är att Annika som vi ska bo hos har AC inomhus och det tackar vi för.
Och då har man varit här i 14 nätter snart också. Det är på en sådan här resa man inser hur tiden verkligen springer iväg. Och där med vill jag också säga att man ska ta vara på tiden man har tillsammans med dom man tycker om och att man ger fan i att lägga energi på sånna som bara bekymrar och därför ha jävligt roligt ist!
Tack för mig! Ha en fin dag hemma!
Kram Hanna
Emma hälsar också här vid sidan om :)

7 Januari 2013

Publicerad 2013-01-07 09:50:52 i Allmänt, australien,

God morgon Sverige!

Idag sa dom på väderleken att det skulle bli mulet och dåligt väder vilket inte alls stämde när vi vaknade.
Idag har vi solat och badat. Bara tagit det lugnt.
I morgon ska det bli så mycket som 43 garader här i Australien. Herregud, det är varmt det!
Igår låg vi vid poolen hela dagen, skapligt skönt.
Sen igår kväll skulle vi gå ner och sätta oss vid sjön. Vi slog oss ner på en parkbänk och satt där en stund. Men sen ser Emma att det kommer en stor spindel ner från trädet så vi bestämde oss för att gå ner till hamnen.
Där nere sitter mn faktikt riktigt bra, med den utsikten så känner man att man har det riktigt bra.

På tordag kl 5 på morgonen måste vi lämna vandrarhemmet för att ta oss till tåget och till flygplatsen.
Då far vi mot Melbourne och sover hos Emmas släkting i 5 nätter.
Vi får se lite vad vi kommer hitta på under dom dagarna men vi har lite saker vi vill hinna med.
Annars blir det nog mest sol och bad sista dagarna vi har kvar i Australien nu.

Ha det fint! Vi hörs snart igen!

KRAM

En bild tagen från sydön, så långt ner man kan komma.

bildbomb

Publicerad 2013-01-05 11:50:36 i Allmänt,

Såhär snygg är man när man får konka på all sin packning när man är en bakpacker.

På båten från sydön till nordön.

Emma på båten från sydön till nordön.

Emma och ett jättestort kauri träd.

Hanna och ett stort Kauri träd.

Sista varvet på farmen tog farväl av alla djur och ett sista varv med fyrhjulingen.

Emma skulle up på den "lilla" hästen och rida

Lilla Freja har då allt fått tänder nu

Emma och sture.

Peter som övar på roaping.

Detta var ett ställe i Kaiwaka, där dom hade pyntat hela tomten med julpynt, otroligt fint men det kändes så konstigt utan snö.

En vacker kväll från båten
Sofie och Ella läser på paketen på julafton. Som var till Emma och mig,

Vi skrev ett brev till Sture som tack för att vi fått låna hans fina båt, bil och mat osv.
Vi lyckades till och me göra honom lite rörd.

Våra julklappar. Godiset skickade våra föräldrar till oss. gud så gott det var!

Emma hemma hos Peter och Lilian där vi  har jobbat.

Vi bakade pepparkakor på lucia dagen. Men doften stämde inte riktigt in i värmen.

Avslutade våran sista kväll i Nya Zeeland med Matilda, Ida och Adam.

hanna och Ida

Adam är lite törstig tror jag.

På en bar i NZ

Skålar med en shott med killarna från armen.

Slutt

Emma på flygplatsen i NZ

Sitter och väntar på färjan till Greenwich

Det var lite uppdatering igen mina vänner!

Nu är det heller inte långt kvar tills vi står på svensk mark igen. Helt sjukt vad tiden går fort!

5/1 - 2013

Publicerad 2013-01-05 10:26:39 i Allmänt,

Detta är sista bilden från farmen. Den här dagen tog Emma och jag farväl av alla djur för sista gången och tog också ett sista vrålåk med fyrhjulingen.

Skriver från Australien.
Jag vet att uppdatergen har varit kass.
Vi kom till Australien den 27 december. Då vi landade på eftermiddagen/kvällen.
Då stod vi som två frågetecken och viste inte alls vart vi skulle ta oss. Men vi kollade med informationen och bästa sättet för oss att ta oss till norra sydney där vi skulle bo var att först ta tåget till färjan och sedan ta färjan till Greenwich.
När vi kom fram med färjan trodde vi att det skulle finnas någon att fråga men icke. Sen hade jag också tappat bort kartan med adressen, så det var ju typiskt det också.
Men vi började gå mot ett håll och hoppades på att vi skulle komma rätt.
Sen kom det en mamma och en dotter och gick på gatan och hon såg på oss att vi inte riktigt viste vart vi skulle. Dom sa att det skulle ta oss 10 minuter att gå till vårat hostel. Vilket det absolut inte gjorde. Packningen på ryggen och packning fram på magen fick vi gå i ca 20-30 min. När vi väl kom fram så var vi lite oroliga om att vi inte skulle få eget rum... Men när han visade oss rummet så "roppade" vi högt och tänkte tack gode! ungefär.
Det är iaf rikigt skönt att vi har eget rum.

På nyårsafton fick vi pengar av våra underbara föräldrar för att kunna gå ut och äta en fin middag vilket vi tackar så hemskt mycket för. Otroligt gott åt vi.
När klockan närmade sig 12 slaget så skulle vi gå ner till hamnen för att kolla på raketerna. Men det var så sjukt mycket folk så det gick inte ens att ta sig fram så vi gick runt och hittade ett ställe där vi kunde stå.
När vi sedan skulle ta oss hem var det totalt kaos, folk över allt gatorna var fulla med folk precis över allt man kom liksom ingen stans alls. Men en riktig upplevelse absolut.

Vi har också varit till Chinese garden. Det är en trädgård som går i kinesisk stil. Riktigt fint var det. Efter vi besökt det så gick vi till Cina Town, det är ett kvarter kan man säga, som bara består av prylar från kina, kina mat osv.
Där efter så gick vi till hamnen där vi skulle gå in på Sea Life där det finns massor med fiskar, hajar, grodor, ormar osv.
Helt otroligt vad mycket olika fiskar det finns! En skön dag helt enkelt!

Just det vi var ute en kväll och träffade ett gäng med katrineholmare också det ver riktigt trevligt men konstigt att träffas upp såhär långt bort.. Men i övrigt så är det så sjukt mycket svenskar över allt faktiskt. Emma och jag låg på Manly beach för några dagar sen och man hör svenska lite här och var faktiskt.

Igår var vi på Bondi beach. Båste lite på dagen och det var skönt faktiskt. Men på kvällen fick vi lida mer, Vi blev nämligen så fina som två röda kräftor, haha. Och idag var vi på Manly beach, men vi tog en plats där vi kunde ta skydd i skuggan, haha!

Detta är hamnen och här ser ni också Harbour bridge

Detta är också från hamnen.

Om

Min profilbild

Hanna Rudstrm & Emma Ottosson

Vi är två tjejer från Katrineholm som ska bege oss ut på vårt livs äventyr. Den startar i september men du kommer kunna följa oss innan under och efter resan!