Hanna och Emmas resa.

Två tjejer som tar chansen att åka till New Zeeland för att resa, jobba och uppleva.

Det går inte så bra för oss just nu..

Publicerad 2012-11-27 08:40:52 i Allmänt,

Idag när vi var och veckohandlade så.... Tappade Emma bort sin plånbok. Antingen har någon tagit den eller så har hon tappat den någonstans. Vi har letat ta mig fan över allt nu men vi kan inte hitta den någonstans..
Det är här fördelen kommer med att resa med en vän. Att Emma kan sätta över pengar på mitt konto. För tänk om nu Emma reste själv, då skulle hon inte ha några pengar alls.. Hur gör man då liksom?
Så nu ska jag hålla hårt i min plånbok!!!
Så tråkigt när det här händer för man har verkligen allting i plånboken. Vi börjar nästan fundera på om någon i vårat rum har tagit den, för Emma är så säker på att hon hade den med sig tillbaka till vandrarhemmet när vi hade handlat, det är de som är grejen...

Ja det var inte så roliga nyheter men som sagt det är tur man reser två i detta läge.
Vi befinner oss i Queenstown för tillfället. Stannar tills på lördag den 1/12. Sen kommer vi att ta kiwibussen till Christchurch, det kommer att bli en lång resa på ca 8 timmar den dagen.. Då kommer vi att stanna där i två nätter. Finns inte så mycket att se där har vi HÖRT men vi ska iaf se oss omkring. Där efter kommer vi att ta oss till Nelson för att besöka den staden. Kommer sedan att flyga där ifrån till Auckland. Och sen är det nästan jul om planen går som den ska. Vi kanske vill stanna på något mer ställe innan vi åker tillbaka till vår lilla båt.

Igår var vi ute med "gänget" för sista gången. Vi hade riktigt roligt tillsammans. Och i morse lämnade dom oss och de känns verkligen jättetråkigt. Men vi kommer alla att vara i Sydney över nyår så förmidlingen kommer vi kunna träffa dom där igen. Sen är Valentina och Sarah sugna på att komma till Sverige och vi till dom så förhoppningsvis någon gång så kommer vi att träffa varandra på hemmaplan. Riktigt roligt om det blir av så vi kan få visa sverige och dom England.

Mer i veckan så ska Emma och jag ta oss upp på ett berg hä i Queenstown där man får åka med en lift upp och sedan kan man åka som en lådbil där uppe, vet inte riktigt hur det funkar men ska bli roligt. Sen ska vi också åka någonting som kallas Jetboat. Det är en båt som åker nära klippor och jättefort, sök på youtube för den som är intresserad. :)
Vi är också sugna på att gå på någon vinprovning men vi har inte hittat någon bra ännu, så vi får se hur det blir med det.

Emma den "tokstållen" vill hoppa någoning som kallas Byngyswing. Det är som ett fritt fall ner och sen är det som en jättegunga. Vi får väl se om det sker någon dag kanske. :)

Om en månad såhär dax så är vi påväg till Sydney, helt sjukt, fattar ni också att den här tiden bara springer iväg?

Det var dagens dåliga nyheter denna gång. Hoppas på mer roliga nyheter nästa gång. :) Ha det bra!

Kram!

Livet är underbart. Inte sant?

Publicerad 2012-11-24 10:29:22 i Allmänt,

Här är vi påväg till världens brantaste backe.
Riktigt fin buske
en underbar strand med sälar och pingviner.
Vi på en fin strand
Vi med strålande utsikt.
Hanna
Gänget. Vi har så himla kul, kommer bli tråkigt att lämna alla när dom åker vidare till nästa ställe.
Ett jättefnt vattenfall
Nu har vi varit längst upp och längst ner på Nya Zeeland.
Idag fick vi se delfiner. Helt otroligt.!!!!
En liten pingvin bebis.
En hög med sälar ligger och sover.
En till Delfin

Sevnsk afton. Då emma och jag lagade köttbullar potatis och brunsås. Blev supergott. och uppskatatt.

Här är livet strålande.  Vi är fortfarande lite småsjuka. Men idag har vi köpt hostmedicin och hopps på att vi ska bli friska för nu är vi trötta på att vara sjuka hela tiden.

För två dagar sedan bodde vi i ett hus precis vid stranden och vi gade ett helt hus för oss själva. Helt otroligt var det och ooooj vilken utsikt. Grabbarna som är med oss badade till och med med delfinerna. Vi avstod det efterom att vattnet är svinkallt och vi inte är helt 100.

Puss och kram Hanna och Emma

Några bortglömda bilder från Emmas kamera. OBS blandat med nya och gamla bilder

Publicerad 2012-11-19 04:15:53 i Allmänt,

På väg till hot water beach
Hanna på studsmattan
Vi på studsmattan som två små barn
hanna
överlyckliga
flagade lite efter fiji, nej vadårå?
leksaken
hanna på hot water beach, inte roligt väder alls...

Rona och Emma i Wellington
Emma och en snubbe i Wellington
Fula människor i bakgrunden?
Och igen fula människor i bakgrunden. hahaha
spegelspegel
Hanna döslut efter några trappor under vandringen.
Emma med sin fina outfit
Hanna
Bild från igår när vi träffade alla svenska tjejerna

Queenstown Hanna skriver

Publicerad 2012-11-19 03:10:00 i Allmänt,

Ett vattenfall som vi åkte förbi igår när vi åkte till Queenstown
Emma
Emma och jag på Puzzelworld ungefär som tom tits i sverige men inte alls lika stort
Emma i det lutande rummet
Jag och pontus, han är stark den där pontus
Nu har vi till och med det bevisat på bild. Jag och emma är som "helan" och "halvan".
våran balkong i queenstown. man kan inte klaga på den inte
min säng
Emma och sin säng.

När vi kom till vandrarhemmet igår så hade vi bokat ett 12 bäddars rum. MEN vi fick ett 6 bäddars ist och ett för oss helt själva vilket vi inte klagade på. Utsikten är fantastisk. Ska ta kort på den så ni får se hur bra vi har det :)

Queenstown Hanna skriver

Publicerad 2012-11-19 01:33:33 i under resan,

Hej alla damer och herrar! Nu är vi i Queenstown. Riktigt mysigt stad måste jag säga! Det är så fina och mysigs hus och byggnader här. Och vandrarhemmet är super fräscht! Sen till det lite tråkiga.. Emma och jag är fortfarande sjuka. Hostan ger sig inte, och varken halsont eller snuvan heller. Så det är lite tråkigt. Men det är tur att man kan köpa wifi (internet) så man kan roa sig lite. I morgon beger vi oss i äg igen. Jag Emma Pontus från Sverige, Valentina, Adam och Luke från England, Sebastian från tyskland samt Sarah från Skottland. Ska bli riktigt roligt. Valentina hade också pratat med busschauffören om att vi skulle åka på egen hand så han skulle hjälpa oss med en rutt som vi kan åka.

Igår när vi var ute så träffade vi 5 svenska tjejer från Västerås, som också ska fira nyår i Sydney så förhoppningsvis så får vi tag på varandra så vi kan mötas upp.

Skypade med Lukas förut också. Man blir så lycklig och får sådan energi när man pratar med någon hemifrån verkligen. Snackade också lite med Fredd, riktigt kul att se honom också.

Hoppas allt är bra där hemma och med alla! Hörs snart igen. Ska väl försöka ta oss ut en sväng nu, blir lite långtråkigt att bara vara på rummet när det är så fint väder.

Puss och kram!

I Franz Josef

Publicerad 2012-11-15 23:20:38 i Allmänt, under resan,

God kväll sverige! Just ju är vi i Franz Josef och bor på vandrarhemet som heter YHA. Finns lite över allt i NZ och ett bra och billigt ställe att bo på.

Sen har min hårddisk med alla bilder här ifrån slutat fungera så jag hoppas att jag kan fixa den när vi kommer hem.

Idag är det väldigt dligt väder så vi får se vad vi gör idag. Ska snart gå och äta frukost. Blir gröt och toast :)
I morgon går bussen 07.30 inte så taggad på det. Då ska vi till Wanaka. Har också bokat två bilar som vi ska ta oss runt med när vi kommer till Queenstown. Då stannar vi först i 2 nätter sen ska jag Emma, Pontus, Sebastian, Valentina, luke, Sara och adam ut på roadtrip. En bilresa kan man kalla det. Ska bli riktigt roligt.

Vi får se om vi blir kvar ett tag i Queenstown för vi har ganska mycket tid kvar som vi har att göra saker på. Vi får se vi tar det lite som det kommer :)

Det var lite uppdatering igen.

Ha det fint hörs snart igen :D

Black water Rafting bilder

Publicerad 2012-11-15 23:10:55 i Allmänt,

Detta är endel bilder på hur black water rafting går till. Kommer tyvärr inte åt bilderna å hårddisken så det är är några exempel så ni får se vad vi gjorde för busigt :D

I Wellington 13:02

Publicerad 2012-11-10 01:43:02 i under resan,

Befinner oss nu i Wellington. Bussresan igår var ganska lång men det gick ganska bra ändå för ben busschauffören drog på en film. Vi har också haft med oss Bens hund nu när vi har varit i river valley, blev så lycklig när jag såg hunden för det ser precis ut som våran lilla disa hemma. River valley var iaf en riktig håla! Ingen teckning på telefon någon stans. Emma och jag valde att sova i det billiga rummet för 22 dollar.MEN då ingick det inget täcke så det fick vi hyra. Men vi var lite smarta och sparade tre dollar för vi delade på ett och det gick jättebra. Låg också och solade på gräsmattan i bikini igår så varmt var det faktiskt ute så det var skönt. Vi kom fram till Wellington vid 7 tiden. Då fick alla varsin biljett så fick vi käka gratis i baren som var bredvid. Sen checkade vi in på rummet. Gick och duschade och gjorde oss i ordning. Till och med lite smink åkte på igår. Och det var länge sedan kan jag säga. Gick ner i pubben satt där och tog några öl. Där efter gick hela ligan till en dansklubb där vi hade superkul. På hemvägen så var det jag Emma Pontus och rond. Vi hoppade in lite här och där på olika klubbar. Men vi hamnade sedan på mc donalds för lite nattmat.
När vi kom till rummet så hade någon tagit Emmas säng så hon fick lägga sig på en annan. MEN sen blev hon väckt typ 6 på morgonen, då säger en tjej att Emma har tagit hennes säng så hon fick byta igen... Lite jobbigt när dom inte typ lägger något på sängen så man vet att det är deras säng.

I morse gick jag upp vid halv 10 tror jag klockan var. Köpte wifi. Så nu har jag det i 24h. Skypade med pappa och Roger. Var roligt att se dom två ihop igen. Även om jag varit så trött varenda gång jag ska hämta pappa på natten och han säger "bara en till". Men det är nästan så jag saknar det lite om jag ska vara helt ärlig, haha!
Skypade också med Lukas en stund tack och lov att det finns Skype, Facebook och internet över huvud taget!

Emma ligger tyvärr med feber.. Hon tänkte att hon skulle vila en stund bara men då sa jag stäng av klockan och sov ordentligt ist så hon blir frisk tills ikväll förhoppningsvis. Inget kul om hon ska vara sjuk. Vi brukar ju som sagt alltid vara sjuka samtidigt haha. Vi ska nämligen ikväll träffa Matilda och Ida från stan ikväll. Ska bli kul att umgås lite för det blev inte så länge sist.

Kan också tillägga att det är halvtid nu också. Så nu kan våra föräldrar börja räkna neråt. Hehe!

Det var lite uppdatering från igår och idag. Nu ska jag passa på att surfa lite medan Emma sover nu när jag väl har internet :)

Kram till alla som läser och följer med oss på vår resa!

lite bilder från digitalkameran från bussresan

Publicerad 2012-11-07 12:02:40 i Allmänt,

emma hos emy och sture innan vi åkte mot auckland.
Hot water beach. Här grävde vi ett hål sanden och upp kom riktigt varmt vatten. Helt sjukt hur det funkar med alla varma källor här faktiskt.

Emma i sin snygga dräck till Black laburinth.
Hanna i sin dräck.
Hela gänget som var med.
Visst är vi snygga i våra hjälmar??
Emma visar hur man spelar biljard.
Hanna skålar med en öl.
Emma hänger i baren för att beställa ett glas vin.
Hanna spelar biljard
Några utav dom som är med på bussresan
I rotarua, med mexikans afton på pubben
Hanna med några från kiwi bussen
Vi med Josh och Adam
Vi med våra mexikanska hattar
Emma med grabbarna från bussen
Från idag.

bilder från kiwi bussen resan

Publicerad 2012-11-07 11:07:23 i Allmänt,

Emma vid hot water beach!
.Emma i köket, lagar pasta, för ovanlighetens skull och.
.Tomatsås.
Nattbus med kamerorna
Pontus från sverige
Valentina från London
Detta stället stannade vi på med bussen på väg till waitomo.
En liten grotta som vi fick gå igenom.
Ännu en som det var bäcksvart i.
Vårat rum med dom jättesköna sängarna!!

vi på en liten promenad
vattenfall
emmis
Hanna vid kiwibussen
Emma vid kiwibusen
våran balkong på base i Rotarua

på rummet i rotarua
En maori snubbe
Emma gör en mari min
hanna gör en mari min
brasan utanför mari huset där vi åt mat
pontus och sebastian leker i poolen
huka falls
varm källa
hanna
emma
hanna och emma på väg till hot pools
från vandringen idag
från idag
på vandringen
på berget
hanna och emma med underbr utsikt
pontus spexar
Valentina, emma, hanna och julia
fint inte sant? ni skulle se det i verkligheten ;)
jag och emm trötta och ont i kroppen
titta vi har gått på snö idag ;)
viii :D
då vr vi äntligen framme efter 8, och en halv timme.

Det här var nog det jobbigaste vi gjort. Det var upp och ner och rullgrus i stupet som man skulle gå ner för så man var väääldigt skraj ibland det kan jag säga...

3 november!

Publicerad 2012-11-02 19:35:38 i under resan,

Först vill vi sägs grattis till Elinor som fyller idag! Grattisssssss :D hoppas du får en underbar dag!

Börjar i morse med att gå upp tidigt. Går till bussen och hoppar på men då här vi att vi ska åka till paihia men Vafan? Nej vi ska söderut. Så det var bara att hoppa av bussen och vänta på nästa. Den här turen skulle tydligen gå uppåt först men det har vi redan avklarat så nu väntar vi på nästa buss. Sitter såklart på mc donalds och surfar. Hehe! Uppdaterar så snart igen då vi har internet :)

Kramis alla nära och kära!!

Om

Min profilbild

Hanna Rudstrm & Emma Ottosson

Vi är två tjejer från Katrineholm som ska bege oss ut på vårt livs äventyr. Den startar i september men du kommer kunna följa oss innan under och efter resan!